Tuesday, May 11, 2010

..Tentang dia ..

dia
yg tidak byk bicara.
aku
yg selalu xpuas ngn apa yg ada.
dia
yg menghulurkan wang sentias
a.
aku
yg slalu menghabiskan wang n
ya.
dia
yg tegas sekali sekala.
aku
yg slalu emo xtentu hala.
dia
yg xkenal erti putus asa.
aku

yg slalu menyusahkannya.
dia
yg paling cekal didunia.
aku
yg paling lemah di rasa.

dia
yg slalu dimakbulkan doa.
aku
yg selalu minta di doakan ba
hagia
dia
umiku tercinta.
aku
diriku tersayang.


Happy Mother's Day!
Happy Father's Day!
Happy Teacher's Day!


ketiga2 happy days ni aku tujukan kepada umiku Puan Normah Bt Din..

terima kasih sebab jadi ibu kpd kesepuluh anak2 mu ini..


trima kasih kerana menghantar kami ke sekolah2 yg cemerlang untuk di tarbiyah..trima kasih kerana sabar melayan kerenah kami smua walaupun beberapa ketika kami ada menyakitimu..umi,trima kasih sbb selalu doakan kami..

tahniah umi,
slepas abah xde kat dunia ni,umi tempuhi perjalanan idup ni ngan cekal..kami tau,kami sbgai anak2 xbyk memahami perasaan umi,apatah lagi nk mendalami jiwa umi sbb 7 tahun lpas kami msih 'budak2'
aku hanya menangisi pemergian abah..xpernah skali pon menangisi kesunyian umi.memang aku akui,dl aku ni seorg yg sukar nk menuturkan perasaan dan ego melangit.aku xbyak bual bicara ngn keluarga.selalu jadi pasif.tp skrg,hidup berjauhan ngn family mmbuatkn prngai aku tu berubah skit demi sdikit..skrg aku mmpu jadi kakak yg 'sporting' tuk adik2 dan adik yg 'clueless' (sbb xmau perang mulut ngn si kakak).cume part nk jadi anak yg byak mulut tu..hard sket~~(but umi da masak ngn prngai aku yg stu ini)

tahniah umi sbb berjaya menjadi bapa untuk kami
ms mula2 abah xde,pnah gak aku terfikir,ape nk jd ngn fmily aku nti?ape nk jd kat adik2 llaki aku?mmpu ke kami dgr ckp umi??ye la..da xde org nk tegas dan marah ngn kami stiap kali kami bergaduh.sbb umi xde la tegas sgt..nk kata lembut pon xla jgk.sedang2 je.ttapi mendidik xsemestinya dgn fizikal shja..rotan hya dgunakn pd tahp2 kritikal shja..pendekatan rohani itu penting.umi sgt kuat bergantung kpdNya.slalu bgun tahajjud sorang2.tu adalah rahsia kekuatan buatnya dlm mndidik kami..
sepanjang dia mmbsrkn kami,aku xpnh dgr umi mengeluh..tu yg mmbakar smgt aku,walau ape pon ujian yg berlaku..jgn sskali mengeluh.Allah xkn mguji hambanya lau kita xmmpu..

tahniah umi sbb berjaya menjadi guru untuk kami
walaupun umi xbyak luangkan masa ajar kami satu persatu homework,ttp jasa n bakti yg umi taburkan tuk anak2 murid umi kat skolah terbalas secara adil kpd kami.alhamdulillah,spnjg yg aku lihat,kami adik bradik xde la lemah sgt dlm plajaran..ckgu2 skolah dah ajar sbaik mungkin,cuma pnyakit Malas shja yg mnebal dlm dri kami ni..but.alhamdulillah..


"Ya Allah Maha Pengasih..aku bersyukur sbb dikurniakan ibu spertinya,aku bersyukur kpdMu sbb memudahkan perjalanan kami..
rahmatilah umiku..bagilah ketenangan buatnya dlm menempuh hidup ini.jadikanlah kami anak2 yg taat kpd suruhan Mu dan panjangkan lah umur umi serta umur kami.bagilah kami kesempatan untuk berbakti kpd umi..

Ya Allah yg Maha Mendengar.. Berilah keampunan kepada abah. Angkatlah darjatnya di kalangan orang-orang yang diberi petunjuk. Jadilah penggantinya bagi anak-anaknya yang masih tinggal. Kurniakanlah keampunan untuk kami dan untuknya, wahai Tuhan sekalian alam. Lapangkanlah untuknya di dalam kuburnya dan terangilah untuknya di dalam kuburnya

Ya Allah yg Maha Pemurah..berikan lah keberkatan kpd para guru2 krna mmdidik kami..permudahkan lah setiap urusan mereka.."

amin amin amin Ya Rabb.



p/s: terima kasih juga buat para pendidikku di Sri Abim Al-Hikmah (1996-2001) SMU(A)Maahad Muhammadi Lilbanat (2002-2006), Center for Foundation Studies IIUM (2007-2009)terutamanya lecturer department Econ, dan juga para pensyarah di IIUM Gombak(2009-till now) khasnya untuk lecturer Institute Education..semoga dd dpt mnjadi ckgu sebebat kalian..insya Allah :)




No comments: