Monday, November 23, 2009

versi cuti 2: moist chocolate cake

barang sume ada..sama mcm puding,dari aidilfitri lg xde org nk buat..
so
skali lagi hulubalang hanin n izzah(si budak yg suka myepa ) menolong aku di dapur..tapi kali ni di tambah sorang hero dari seberang rumah. inche Luqman.spupu aku yg brumur 9 taun..
haila..
bertambah haru dapur aku dek kne ggu ngan diorg..MySpace
sentuh tu,kene marah,sentuh ni lagi kene marah..
mana tak nye..aku paling pantang org xbsuh tangan time kat dapur.
kebersihan harus dijaga..
so, diorg jd pemerhati je la..skali skala aku bg gak tugas tuk diorg..tugas mmasak ke??
xah.. bsuh pinggan,ambil tu,ambil ni..aku kan big boss..heee.ampunkan dinda ya wahai kakanda2ku..

memula cam fobia nk wat kek ni
fobia nape ye??
sbb dl aku pnah buat, tapi.....
stelah dibakar, fuuuh!
rupa mcm biskut versi gergasi
merekah cam gaya gunung brapi nk memuntahkan laharnya
n ble aku nk potong..woo!
kalau lempar kat ayam,ayam pon boley mati rasanya sbb keras..
lastly,mmg jadi makanan si ayam n itik jiran sebelah je la..aku just telan air liur je.terkedu.


actually kali ni aku nk buat kek coklat basah..special edition versi kukus.
xpyah guna oven or alat2 canggih..
just guna pngukus je.
skali skala perlu la gak kita toleh cara zaman org2 dahulu kala. diorg pyer cra pon xkurg hebat gak..kan3?
n satu lagi,lau umah korang black-out ke OR parents korang xbyr bil electrik then kne potong..tapi ttba rasa nk buat kek plak ms ni,haa!kukus la jawapannya..


bahan yang wajib ada:
2 cawan gula
2 biji telur
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung naik sendiri
1 cawan serbuk kok
1 cawan milo
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat manis
1 1/4 cawan minyak masak
1 cawan air panas
1 sudu teh bikarbonat
1 sudu teh serbuk baking powder

gano nok wat??gini..

1)pukul telur dan gula hingga kembang

2)masukkan semua jenis tepung dan serbuk.kacau dan masukkan air panas..kacau lagi..then last skali baru la tuang susu cair dan susu manis tu..

masukkan dalam loyang dan ready tuk kukus.(p/s: make sure air memdidih dl, br kukus)

stelah make sure da msak, angkat dan terbalikkan kek tuk dapatkan permukaan yang sekata..if xterbalikkan,nampak la mcm gmbar side kiri ni,merekah.xcantik.then, proceed tuk topping.
cara2 toping: gune double boiling untuk cairkan coklat masakan..campurkan 2 sudu majerin tuk bagi cepat cair..lastly,hias la..ltak coklat masakan dl
then tabur coklat rice or badam..ikut kreativiti msg2 :)
si dd mmg dilahirkan xkreatif..main tabur je


finally "kek coklat kaunselor dD"

komen sebelum makan:


damak: cepat la potong, aku nk makan plak ni..xpyh amik gmbr! bukannya sdap pon
ghoh: coklat atah jah aku sero sedap. isi xdap pong~~sambil tersenyum
capik: cepat2 aku nok make ni
hanin: di,akhirnya jadi jugok..xsio2 mu wat
luqman: comelnyo..Di,kalau mu jadi cikgu kelas aku, boleh la blanjo bek gi skoloh
adik: wahh! Di, sedap oh..
umi: sapo buat ni??

komen lpas makan:

sume tersenyum..wiwit!MySpace

No comments: